26 april 2019:

ISDN

Doei ISDN, hallo VoIP. Over 4 maandjes (september 2019) is het afgelopen met bellen via ISDN. Deze dienst die nog(!) door veel bedrijven wordt gebruikt om over 1 lijn te bellen en te internetten, is end of life. Dat houdt in dat de stekker eruit gaat. Gebruikt u nu nog een ISDN telefooncentrale voor het belverkeer van uw bedrijf dan is het zaak om naar een alternatief te gaan kijken. En misschien verstandig om daar niet al te lang meer mee te wachten!

Rechts ziet u een DSL splitter. Deze zorgt dat de binnenkomende internetlijn gescheiden wordt. Zo kunt u bellen en het internet op over dezelfde verbinding. Heeft u een soortgelijk kastje tussen uw internetaansluiting (ISRA punt) en uw router. Dan belt u hoogstwaarschijnlijk nog via ISDN. Ook zou u al verschillende malen bericht gehad moeten hebben van uw huidige telefonieprovider over het aflopen van uw ISDN lijn.

ISDN Splitter
Oude ISDN Situatie JS-ICTSituatie Hosted VoIP Telefonie JS-ICT Elspeet

De oplossing

Uiteraard wilt u bereikbaar blijven voor uw klanten en wilt u ook uw huidige telefoonnummers behouden. Natuurlijk is dit mogelijk en de beste oplossing hiervoor is VoIP telefonie. Met VoIP telefonie vind er geen scheiding plaats op de lijn, maar gebruikt u het internet om ook over te bellen. JS-ICT levert voornamelijk hosted telefonie. Dat houdt in dat de telefooncentrale zich bevindt in de cloud. En in uw bedrijfspand bevinden zich alleen de telefoontoestellen die rechtstreeks verbinding maken met de centrale in de cloud.

U hoeft dus geen investering te doen in de aanschaf van de centrale. Dit betaald u per maand en zit inbegrepen bij uw telefoonkosten. Hosted VoIP is hiermee de meest voor de hand liggende vervanger van ISDN, maar er moet wel minimaal aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

  1. Internetsnelheid. Bellen via VoIP kost bandbreedte dus u moet wel beschikking hebben over voldoende internetsnelheid op uw locatie. Dit geldt zowel voor de down- als de upload snelheid.
  2. Telefoontoestellen. U moet beschikken over telefoontoestellen met SIP firmware. Deze zijn benodigd om gebruik te kunnen maken van VoIP telefonie. In de meeste gevallen betekend dit aanschaffen van nieuwe toestellen.
  3. Professionele router. Vrij technisch verhaal, maar als u veel belt betekend het dat uw router voor elke afhandeling met uw telefoons een registratie moet doen in zijn NAT (Network Address Translation) tabel. Hierdoor kunnen NAT tabellen behoorlijk groot worden. Bij goedkope consumentenrouters kan dit resulteren in het storen van de lijn of zelfs compleet wegvallen van de verbinding. Een zakelijke model router met voldoende geheugen voorkomt dit.

Voor grotere bedrijven met tientallen toestellen zijn er meer voorwaarden waar aan moet worden voldaan, maar voor het kleinbedrijf voldoen bovenstaande voorwaarden.

Bel 0577-745090 en laat de overgang van ISDN naar VoIP tijdig regelen door JS-ICT

Meer Informatie